Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής

Αντικείμενο Τμημάτων 

Το παιδαγωγικό τμήμα Ειδικής Αγωγής έχει ως στόχο να προσφέρει στους φοιτητές γενικές γνώσεις σε θέματα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Αποκτούν ειδικές γνώσεις για τις κατηγορίες ανθρώπων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες και σε θέματα ψυχολογίας, νευροψυχολογίας και κλινικής ψυχολογίας για τα παιδιά. Καθίστανται ικανοί να χρησιμοποιήσουν τις νέες παιδαγωγικές θεωρίες και τεχνολογίες κατά τη διδασκαλία τους στην ειδική και γενική αγωγή.

Αποστολή του τμήματος αποτελεί η κατάρτιση ειδικών παιδαγωγών για την Προσχολική και Σχολική εκπαίδευση. Δίνεται η δυνατότητα στους φοιτητές εκπαίδευσης στις ακόλουθες ομάδες μαθητών με ειδικές ανάγκες:

α) Νοητική Αναπηρία  β) Προβλήματα Ακοής γ) Προβλήματα Όρασης  δ) Μαθησιακές Δυσκολίες

Με την ολοκλήρωση των σπουδών οι απόφοιτοι έχουν αποκτήσει γενικές γνώσεις πάνω σε θέματα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Αποκτούν ειδικές γνώσεις για τις κατηγορίες και τα χαρακτηριστικά των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες και έχουν έρθει σε επαφή με τα γενικά χαρακτηριστικά της τυπικής και μη τυπικής γνωστικής, γλωσσικής και κοινωνικής ανάπτυξης των παιδιών.

Ενδεικτικά Μαθήματα

Εισαγωγή στις Μαθησιακές Δυσκολίες, Εισαγωγή στην Εκπαίδευση ατόμων με Αναπηρία όρασης, Παιδαγωγική της Ένταξης, Εισαγωγή στο Φάσμα του Αυτισμού, Μάθηση Κοινωνικών και προεπαγγελματικών δεξιοτήτων, Ψυχολογική και εκπαιδευτική προσέγγιση της νοητικής αναπηρίας, Σύγχρονα Διδακτικά Μοντέλα για μαθητές με αυτισμό, Έγκαιρη ανίχνευση και παρέμβαση, Εκπαίδευση και Αναπηρία, Γνωστικές Λειτουργίες και Νοητική Αναπηρία, Κλινική Ψυχολογία, Διδασκαλία του Γραπτού Λόγου, Η γλωσσική ανάπτυξη των κωφών/βαρήκοων παιδιών: Ο ρόλος της έγκαιρης παρέμβασης, Κλινική ψυχολογία: Ψυχολογικά προβλήματα παιδιών, Βασικές αρχές Νευροψυχολογίας του παιδιού, Εισαγωγή στην παιδαγωγική επιστήμη

Κατευθύνσεις

Το ενιαίο πτυχίο του Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας περιλαμβάνει δύο (2) κατευθύνσεις:

  • Ειδικής Αγωγής Νηπιαγωγού

  • Ειδικής Αγωγής Δασκάλου

Μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών

    • Συμβουλευτική Ψυχολογία & Συμβουλευτική στην Ειδική Αγωγή, την Εκπαίδευση & την Υγεία

    • Επιστήμες της Αγωγής: Ειδική Αγωγή

    • ΔΠΜΣ Εκπαίδευση για την Αειφορία & το Περιβάλλον

    • ΔΔΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής: Ειδίκευση και Εκπαίδευση των Ατόμων με Προβλήματα Προφορικού και Γραπτού Λόγου

Μετεγγραφές

Το Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας δεν είναι αντίστοιχο με κάποιο τμήμα οπότε δεν δίνεται η δυνατότητα μετεγγραφής.

Επαγγελματική Σταδιοδρομία

Οι απόφοιτοι του Παιδαγωγικού Τμήμα Ειδικής Αγωγής μπορούν να σταδιοδρομήσουν 

  • Ως εκπαιδευτικοί σε σχολεία ειδικής αγωγής ανάλογα με την κατεύθυνση που έχει ακολουθήσει ο απόφοιτος 

  • Ως Νηπιαγωγοί (ΠΕ61) σε Νηπιαγωγεία ΕΑΕ ή σε προγράμματα παράλληλης στήριξης και διδασκαλίας στο σπίτι 

  • Σε προγράμματα παράλληλης στήριξης

  • Ως Δάσκαλοι  (ΠΕ71) σε Νηπιαγωγεία ΕΑΕ ή σε προγράμματα παράλληλης στήριξης και διδασκαλίας στο σπίτι 

  • Σε κέντρα ειδικής Αγωγής 

  • Σε κέντρα Φροντίδας, ΑμεΑ

  • Σε νοσοκομεία και δομές κοινωνικής μέριμνας

  • Ως ελεύθεροι επαγγελματίες

Προσόντα και Δεξιότητες

Το παιδαγωγικό της Ειδικής Αγωγής ανήκει στις κατηγορίες Κ13.2/Πρόνοια και Κ14.1/Εκπαίδευση - Παιδαγωγικά της ταξινόμησης επαγγελμάτων Κ.16 και οι απόφοιτοι συγκεντρώνουν χαρακτηριστικά του ερευνητικού και κοινωνικού τύπου σύμφωνα με την θεωρία Holland.

Πρέπει να διαθέτουν αυξημένη ευαισθησία και βαθύ αίσθημα ανθρωπισμού αλλά και υπομονή όπως και επιμονή για να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του δύσκολου και επίπονου έργου της. Πρέπει να είναι προσεκτικοί, μεθοδικοί, υπεύθυνοι, επειδή η αποστολή τους συνιστά λειτούργημα και παράλληλα ιδιαίτερα επικοινωνιακοί για να είναι σε θέση να εμπνεύσουν και να επηρεάσουν θετικά. Να έχουν υψηλή συναισθηματική ανθεκτικότητα και μπορούν να συνεργαστούν με επιστήμονες άλλων πεδίων.

Επιβάλλεται να είναι ανοιχτόκαρδοι και ιδιαίτερα επικοινωνιακοί, μεταδοτικοί και οργανωτικοί για να μπορούν να πλησιάζουν τους μικρούς μαθητές, να τους εμπνέουν, να τους καθοδηγούν και να τους αποδέχονται ώστε να μελετούν αλλά και να πειθαρχούν στους κανόνες της ομαδικής ζωής.

Συναφή Πανεπιστημιακά Τμήματα

  • Ψυχολογίας

  • Κοινωνικής Εργασίας