Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Αντικείμενο Τμημάτων
Τα παιδαγωγικά τμήμα έχουν ως αποστολή να παρέχουν στους πτυχιούχους τα απαραίτητα εφόδια που θα τους εξασφαλίσουν την επιστημονική και επαγγελματική τους σταδιοδρομία. Συμβάλλουν ώστε οι φοιτητές να αποκτήσουν δεξιότητες που σχετίζονται με την κριτική σκέψη και ικανότητα, καλλιεργούν το αίσθημα ατομικής και συλλογικής ευθύνης. Παράλληλα επιδιώκουν την αντιμετώπιση και επίλυση παιδαγωγικών προβλημάτων προάγοντας τις Παιδαγωγικές Επιστήμες και την εφαρμοσμένη διδασκαλία και έρευνα.
Καλλιεργούν και προάγουν τις Επιστήμες της Αγωγής με την ακαδημαϊκή και την εφαρμοσμένη διδασκαλία και έρευνα ώστε να παρέχουν στους πτυχιούχους τους την απαραίτητη θεωρητική και πρακτική κατάρτιση για την επιστημονική και επαγγελματική τους σταδιοδρομία και εξέλιξη συμβάλλοντας στην εξύψωση του επιπέδου της εκπαίδευσης και στην κάλυψη των αναγκών σε ζητήματα Παιδαγωγικής.
Ενδεικτικά Μαθήματα
Σχολική παιδαγωγική, Η Ιστορία και η Διδακτική της, Αξιολόγηση Μαθητή και Εκπαιδευτικού Έργου, Εκπαιδευτική Πολιτική, Εισαγωγή στον Γραμματισμό, Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Γλωσσολογία και Ελληνική Γλώσσα, Μέθοδοι και Τεχνικές Εκπαιδευτικής Έρευνας, Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Διδακτική των Μαθηματικών, Διδακτική της Λογοτεχνίας, Γνωστική Ψυχολογία και Ανάπτυξη της Γλώσσας στα Παιδιά, Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή, Εικαστική Αγωγή ΙΙ, Θεωρία, Ιστορία και Διδακτική της Μουσικής, Πρώτες Βοήθειες, Φυσική Αγωγή
Κατευθύνσεις
Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ σήμερα περιλαμβάνει τους ακόλουθους 5 Τομείς:
Επιστημών της Αγωγής
Ειδικής Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας
Ανθρωπιστικών Σπουδών
Μαθηματικών και Πληροφορικής
Φυσικών Επιστημών, Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος
Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιου περιλαμβάνει τους ακόλουθους Τομείς:
Τομέας Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών
Τομέας Θετικών Επιστημών
Τομέας Παιδαγωγικής & Ψυχολογίας
Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας περιλαμβάνει τους ακόλουθους θεματικούς κύκλους :
Γλωσσολογία
Ιστορία
Κοινωνιολογία
Λογοτεχνία
Μαθηματικά
Παιδαγωγικά
Στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ λειτουργούν τέσσερις Τομείς:
Τομέας Κοινωνικών και Πολιτισμικών Σπουδών
Τομέας Κοινωνικών και Πολιτισμικών Σπουδών
Τομέας Θετικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών
Τομέας Μειονοτικής Εκπαίδευσης
Στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων λειτουργούν τα παρακάτω εργαστήρια:
Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, Συμβουλευτικής και Έρευνας, Γεωγραφικής και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Γλώσσας, Γλωσσικής Διδασκαλίας και Πολιτισμού, Κοινωνικών Επιστημών και Εκπαίδευσης, Μελετών Απόδημου Ελληνισμού και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, Εφαρμογών Εικονικής Πραγματικότητας στην Εκπαίδευση, Έρευνας στη Διδασκαλία των Μαθηματικών, Διδακτικής και Σχολικής Παιδαγωγικής, Εκπαίδευσης και Διδασκαλίας της Φυσικής, Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
Για την εκπαίδευση στις Τέχνες λειτουργούν Εργαστήριο Εικαστικών Τεχνών και Εργαστήριο Μουσικής.
Στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης λειτουργούν οι παρακάτω Τομείς:
Θεωρίας και Κοινωνιολογίας της Παιδείας
Παιδαγωγικής Ψυχολογίας και Μεθοδολογίας της Έρευνας
Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, Διδακτικής Μεθοδολογίας και Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας
Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών
Θετικών Επιστημών
Στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου λειτουργούν οι παρακάτω τομείς:
Παιδαγωγικών Επιστημών και Ψυχολογίας
Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών και της Διδακτικής τους
Γ Θετικών Επιστημών - Νέων Τεχνολογιών και της Διδακτικής τους
Γλώσσας, Λογοτεχνίας και Λαογραφίας
Στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας λειτουργούν οι παρακάτω τομείς:
Επιστημών της Αγωγής
Ανθρωπιστικών Επιστημών και της Διδακτικής τους
Θετικών Επιστημών και της Διδακτικής τους
Μεθοδολογία και Πρακτική Άσκηση
Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών
-
Διαχείριση της Σχολικής Μονάδας και Διά Βίου Μάθηση
Διδακτική και Δημόσια Κατανόηση των Φυσικών Επιστημών και των Ψηφιακών Τεχνολογιών
Διδακτική των Μαθηματικών και Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Εκπαίδευση STEM και Συστήματα Εκπαιδευτικών Ρομποτικών Διατάξεων
Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Ανάπτυξη Ανθρώπινων Πόρων στην Εκπαίδευση
Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός Διαδικτυακής Εκπαίδευσης
Επιστήμες της Αγωγής
Κοινωνικές Επιστήμες και Ανθρώπινες Σπουδές στην Εκπαίδευση
Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση
Ρητορική, Επιστήμες του Ανθρώπου και Εκπαίδευση
Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση
-
Ετερότητα, Κοινωνία και Εκπαίδευση
Στελέχη Εκπαίδευσης στις Επιστήμες Αγωγής
Εκπαίδευση και Πολιτισμός
Επιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση στα Μαθηματικά και στις Φυσικές Επιστήμες
-
Σχεδιασμός Μαθήματος και Ανάπτυξη Διδακτικού Υλικού σε Σύγχρονα Περιβάλλοντα Μάθησης
Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης
Επιστήμες της Αγωγής: Δημιουργικά Περιβάλλοντα Μάθησης και Παιχνίδι
-
Επιστήμες της Αγωγής: Διδακτικές πρακτικές και Διαδικασίες Μάθησης
Επιστήμες της Αγωγής: Εκπαιδευτική Κοινωνία & Παιδαγωγική
-
Επιστήμες της Αγωγής
Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση
Διδακτική & Τεχνολογίες Μάθησης & Φυσικών Επιστημών
Λογοθεραπείας
ΔΠΜΣ Φιλοσοφίας
ΔΔΠΜΣ Τεχνολογίες Μάθησης
-
Ειδική Αγωγή
-
Μοντέλα Παρέμβασης στην Ειδική Αγωγή
Ανάλυση και διδασκαλία πρώτης & δεύτερης/ξένης γλώσσας
Επιστήμες της Αγωγής - Εκπαίδευση με Χρήση Νέων Τεχνολογιών
ΔΠΜΣ Πολιτική Ανώτατης Εκπαίδευσης: Θεωρία και Πράξη
ΔΔΠΜΣ Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός Διαδικτυακής Εκπαίδευσης
Λαογραφία και Πολιτισμική Κληρονομιά
-
ΔΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση εκπαιδευτικών σε καινοτόμες προσεγγίσεις στη διδασκαλία και την μάθηση
Επιστήμες της Αγωγής με Νέες Τεχνολογίες
Επιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες, το Περιβάλλον και την Τεχνολογία
Επιστήμες της Αγωγής: Ζητήματα Ιστορίας & Ιστορικής Εκπαίδευσης και Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Επιστήμες της Αγωγής: Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαιδευτικής - Εκπαιδευτική Ηγεσία
Επιστήμες της Αγωγής: Επαγγελματική Μάθηση και Καινοτομία στην Εκπαίδευση
Διδακτική των Μαθηματικών
Μετεγγραφές
Τα τμήματα είναι μεταξύ τους αντίστοιχα οπότε δίνεται η δυνατότητα μετεγγραφής .
Επαγγελματική Σταδιοδρομία
Ο δάσκαλος είναι ο επιστήμονας, που διδάσκει στους μαθητές του δημοτικού έναν ευρύ κύκλο μαθημάτων τα οποία προβλέπονται από το αναλυτικό πρόγραμμα της κάθε τάξης και τους προετοιμάζει κατάλληλα, ώστε να αποκτήσουν επαφή με τη γνώση και την απόκτησή της.
Συγκεκριμένα ο δάσκαλος
Διδάσκει στους μαθητές τα μαθήματα που προβλέπονται από το αναλυτικό πρόγραμμα ανά τάξη με τη μορφή της προφορικής παράδοσης, τη συνεχή εξάσκηση με τη μορφή των ασκήσεων, των πειραμάτων και των τακτικών προφορικών και γραπτών εξετάσεων
Ασχολείται με την ένταξη των μικρών μαθητών στην ομαδική ζωή, με τη συγκρότηση και διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους
Προετοιμάζει σχολικές γιορτές καθώς και ένα ευρύ φάσμα πολιτιστικών εκδηλώσεων (θεατρικών παραστάσεων, εκθέσεων ζωγραφικής, μουσικών εκδηλώσεων κ.α.)
Οργανώνει επισκέψεις σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους και εκδρομές αναψυχής
Ελέγχει την εκπαιδευτική πορεία των μαθητών και διαπιστώνει προβλήματα μαθησιακών δυσκολιών ή δυσχερειών επικοινωνίας και προσαρμογής στην ομάδα.
Ο δάσκαλος μπορεί να απασχοληθεί στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, δημόσια και ιδιωτική και συγκεκριμένα στα δημοτικά σχολεία, ενώ αυτοί που έχουν αποφοιτήσει από το τμήμα Ειδικής Αγωγής ή έχουν ανάλογη μετεκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή μπορούν να εργαστούν στα σχολεία Ειδικής Αγωγής, σε κέντρα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών που λειτουργούν σε δήμους, σε επιχειρήσεις, σε ξενοδοχειακές μονάδες κ.ά., καθώς και σε μουσικά ή καλλιτεχνικά εργαστήρια, σε εκδοτικούς οίκους στον τομέα των παιδικών βιβλίων, είτε ως υπεύθυνοι είτε ως συγγραφείς, σε φορείς που ασχολούνται με την οργάνωση και διοίκηση των εκπαιδευτηρίων. Στον τομέα αυτό τα τελευταία χρόνια απορροφώνται οι πτυχιούχοι των τμημάτων Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Μπορούν να εργαστούν σε προγράμματα ειδικοτήτων επιστημών της αγωγής και εκπαίδευσης σε εκπαιδευτικές μονάδες δευτεροβάθμιας τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, καθώς επίσης και σε Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, με δεδομένο οι πτυχιούχοι Παιδαγωγικών Τμημάτων ΑΕΙ να διαθέτουν παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια και ως εκπαιδευτικό προσωπικό σε μουσεία, θεραπευτικές κοινότητες, σε Κέντρα Πολιτισμού, Νεότητας και Δια Βίου Εκπαίδευσης και φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Παράλληλα ο δάσκαλος πρέπει να είναι υπομονετικός γιατί μόνο έτσι μπορεί να συνυπάρξει με μαθητές που βρίσκονται στην παιδική ηλικία και έχουν πολλές διαφορές μαζί του αλλά και ευφάνταστος ώστε να προσελκύει με τις πρωτότυπες ιδέες του την προσοχή και το ενδιαφέρον των παιδιών. Ο δάσκαλος λοιπόν οφείλει να είναι ευέλικτος και δημιουργικός με αγάπη για τα παιδιά και την εκπαίδευση.
Προσόντα και Δεξιότητες
Τα τμήματα Παιδαγωγικών Δημοτικής Εκπαίδευσης ανήκουν στην κατηγορία Κ.14/Εκπαίδευση, Θεωρητικές Επιστήμες της ταξινόμησης επαγγελμάτων Κ.16 και οι απόφοιτοι συγκεντρώνουν χαρακτηριστικά του ερευνητικού και κοινωνικού τύπου σύμφωνα με την θεωρία Holland.
Για την επιτυχή άσκηση του λειτουργήματος του δάσκαλου απαιτείται πλήθος προσόντων. Επιβάλλεται να είναι ανοιχτόκαρδοι και ιδιαίτερα επικοινωνιακοί, μεταδοτικοί και οργανωτικοί για να μπορούν να πλησιάζουν τους μικρούς μαθητές να τους εμπνέουν, να τους καθοδηγούν και να τους αποδέχονται ώστε να μελετούν αλλά και να πειθαρχούν στους κανόνες της ομαδικής ζωής. Χρειάζεται να έχουν κοινωνικές δεξιότητες όπως συναισθηματική νοημοσύνη που σχετίζεται με την αναγνώριση των συναισθημάτων και των αναγκών των παιδιών.
Παράλληλα οι δάσκαλοι πρέπει να είναι υπομονετικοί γιατί μόνο έτσι μπορεί να συνυπάρξουν με μαθητές που βρίσκονται στην παιδική ηλικία και έχουν πολλές διαφορές μαζί τους αλλά και ευφάνταστοι ώστε να προσελκύουν με τις πρωτότυπες ιδέες τους την προσοχή και το ενδιαφέρον των παιδιών.
Οι δάσκαλοι λοιπόν οφείλουν να είναι ευέλικτοι και δημιουργικοί με αγάπη για τα παιδιά και την εκπαίδευση.
Συναφή Πανεπιστημιακά Τμήματα
Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Νηπιαγωγών
Αγωγής & Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία
Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής