Μαθηματικών

Αντικείμενο τμημάτων 

Σκοπός των Μαθηματικών σπουδών είναι να αποκτήσουν οι απόφοιτοι τις γνώσεις και τις βασικές έννοιες των επιστημών των Μαθηματικών. Στόχος αποτελεί η εκπαίδευση και κατάρτιση σύγχρονων επιστημόνων και επαγγελματιών θετικής κατεύθυνσης με κριτική ικανότητα, ορθολογική και αναλυτική σκέψη, καθώς και δημιουργικό τρόπο επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων.

Μέσα από το αντικείμενο τους να οδηγηθούν είτε στην εξειδίκευση της επιστήμης, είτε στις βάσεις άλλων επιστημονικών αναζητήσεων και επιλογών σταδιοδρομίας. Αποστολή των τμημάτων είναι η καλλιέργεια της μαθηματικής σκέψης, της αναζήτησης και της διερεύνησης θεωρητικών μοντέλων για την ερμηνεία πρακτικών και θεωρητικών προβλημάτων και την κατάρτιση επιστημόνων για τις ανάγκες της εκπαίδευσης και άλλων επιστημών.

Ενδεικτικά Μαθήματα

Απειροστικός Λογισμός Ι, Απειροστικός Λογισμός ΙΙ, Πληροφορική, Γραμμική Άλγεβρα, Θεωρίες Μάθησης και Διδασκαλίας, Πιθανότητες, Διακριτά Μαθηματικά, Μιγαδική Ανάλυση, Μαθηματική Στατιστική, Μερικές Διαφορικές Εξισώσεις, Διδακτική των Μαθηματικών, Γραμμικός και μη Γραμμικός Προγραμματισμός, Εισαγωγή στην Τοπολογία, Πραγματική Ανάλυση, Συνήθεις Διαφορικές Εξισώσεις

Κατευθύνσεις

Το τμήμα Μαθηματικών του ΑΠΘ έχει διαχωρίσει το πρόγραμμα σπουδών στις εξής κατευθύνσεις:

  • Άλγεβρας, Θεωρίας Αριθμών και Μαθηματικής Λογικής

  • Γεωμετρίας

  • Επιστήμης Υπολογιστών και Αριθμητικής Ανάλυσης

  • Μαθηματικής Ανάλυσης

  • Στατιστικής & Επιχειρησιακής Έρευνας

Το τμήμα Μαθηματικών του ΕΚΠΑ έχει διαχωρίσει το πρόγραμμα σπουδών στις εξής κατευθύνσεις:

  • Άλγεβρας και Γεωμετρίας

  • Μαθηματικής Ανάλυσης

  • Στατιστικής και Επιχειρησιακής Έρευνας Διδακτικής των Μαθηματικών

  • Εφαρμοσμένων και Υπολογιστικών Μαθηματικών

    Το τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αιγαίου έχει διαχωρίσει το πρόγραμμα σπουδών στις εξής κατευθύνσεις:

  • Θεωρητικών Μαθηματικών

  • Εφαρμοσμένων Μαθηματικών

  • Διδακτικής και Ιστορίας Μαθηματικών

Το τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών έχει διαχωρίσει το πρόγραμμα σπουδών στις εξής τομές:

  • Εφαρμοσμένης Ανάλυσης

  • Θεωρητικών Μαθηματικών

  • Στατιστικής - Θεωρίας Πιθανοτήτων και Επιχειρησιακής Έρευνας

  • Υπολογιστικών Μαθηματικών και Πληροφορικής

Το τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων έχει διαχωρίσει το πρόγραμμα σπουδών στις εξής τομές:

  • Μαθηματικής Ανάλυσης

  • Άλγεβρας και Γεωμετρίας

  • ΠΙθανοτήτων, Στατιστικής και Επιχειρησιακής Έρευνας

  • Εφαρμοσμένων και Υπολογιστικών Μαθηματικών

Το τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας έχει διαχωρίσει το πρόγραμμα σπουδών στις ομάδες μαθημάτων:

  • Ανάλυσης

  • Άλγεβρας και Γεωμετρίας

  • Στατιστικής-Πιθανοτήτων-Επιχειρησιακής Έρευνας

  • Υπολογιστικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών

  • Φυσικής

  • Διδακτικής

  • Γενικών και Παιδαγωγικών Γνώσεων

Το τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας δεν έχει διαχωρίσει το πρόγραμμα σπουδών σε κατευθύνσεις.

Το τμήμα Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών προσφέρει στο πρόγραμμα σπουδών της κατεύθυνσης Μαθηματικών ένα στέρεο υπόβαθρο στα μαθηματικά στην Ανάλυση, Γραμμική Άλγεβρα, Άλγεβρα, Διαφορικές Εξισώσεις, Πιθανότητες, Αρχές προγραμματισμού Η/Υ και Φυσική. Το πρόγραμμα σπουδών στα Εφαρμοσμένα Μαθηματικά εστιάζει στην Ανάλυση, τις Διαφορικές Εξισώσεις, τις Πιθανότητες και Στοχαστικές Διαδικασίες, Βελτιστοποίηση, Αριθμητική Ανάλυση και υπολογιστικές μεθόδους.

Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών

  • -Μαθηματικά (M.Sc. In Mathematics)

    -Αλγόριθμοι, Λογική και Διακριτά Μαθηματικά, Διαπανεπιστημιακό ΠΜΣ από κοινού με το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Αθηνών και τις Σχολές Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών (Ε.Μ.Φ.Ε.) και Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (Η.Μ.Μ.Υ.) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου

    -Βιοστατιστική, Διαπανεπιστημιακό ΠΜΣ από κοινού με την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και το Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

    -Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών, Διαπανεπιστημιακό ΠΜΣ σε συνεργασία με το Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης, το Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας και τα Τμήματα Μαθηματικών, Στατιστικής και Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου της Κύπρου.

    -Λογική και Θεωρία Αλγορίθμων και Υπολογισμού, Διαπανεπιστημιακό ΠΜΣ από κοινού με το Τμήμα Πληροφορικής και το Τμήμα ΜΙΘΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών, το Τμήμα Ηλεκτρολόγων και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ, τη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του ΕΜΠ και το Τμήμα Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πατρών.

    -Μαθηματικά της Αγοράς και της Παραγωγής, Διαπανεπιστημιακό ΠΜΣ από κοινού με το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών και το Τμήμα Πληροφορικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

  • -Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στα Μαθηματικά

  • -Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στους κλάδους της Μαθηματικής Επιστήμης

  • -Σπουδές στα Μαθηματικά

  • -ΠΜΣ «Μαθηματικά και Εφαρμογές τους»

    -ΠΜΣ «Εφαρμοσμένα και Υπολογιστικά Μαθηματικά»

    -ΠΜΣ «Μαθηματικά και Εκπαίδευση»

    -Διατμηματικό ΠΜΣ «Οπτική και Όραση»

Μετεγγραφές

Yπάρχει αντιστοιχία μετεγγραφής μεταξύ των τμημάτων των Πανεπιστημίων Α.Π.Θ., Ε.Κ.Π.Α, Πατρών , Αιγαίου, Θεσσαλίας, Ιωαννίνων και Κρήτης  όποτε υπάρχει δυνατότητα μετεγγραφής.

Για το τμήμα του Πανεπιστήμιου Δυτικής  Μακεδονίας δεν υπάρχει αντιστοιχία όποτε δεν υπάρχει δυνατότητα μετεγγραφής.

 

Επαγγελματική Σταδιοδρομία

Ο μαθηματικός είναι ο επιστήμονας, που ασχολείται με τη μελέτη μαθηματικών θεωρημάτων καθώς και με την εύρεση και εφαρμογή μαθηματικών μοντέλων και τεχνικών επίλυσης προβλημάτων στις θεωρητικές και τις θετικές επιστήμες, στην τεχνολογία και στην τεχνική. Η επαγγελματική σταδιοδρομία ενός μαθηματικού συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την εκπαίδευση, όπου μπορεί να εργαστεί ως καθηγητής. Σε αρκετές περιπτώσεις, επιλέγει άλλες επαγγελματικές διεξόδους στο χώρο της Πληροφορικής, της Οικονομίας, της Τραπεζικής.

Ο μαθηματικός ερευνά τους αριθμούς, τα γεωμετρικά σχήματα, τις επιφάνειες γενικότερα, αναζητά μεθόδους προσδιορισμού και υπολογισμού διαφόρων χαρακτηριστικών τους με σκοπό να καταλήξει σε θεωρητικά συμπεράσματα τα οποία θα αξιοποιήσουν πρακτικά άλλες συναφείς επιστήμες. Εργάζεται κυρίως σε χώρους γραφείων και σε αίθουσες διδασκαλίας όπου οι συνθήκες σε γενικές γραμμές χαρακτηρίζονται καλές.

 

Ο μαθηματικός μπορεί να απασχοληθεί:

  • Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δημόσια και ιδιωτική, ως καθηγητής μαθηματικών ενώ μπορεί να εργαστεί σε φροντιστήρια και παράλληλα να παραδίδει ιδιαίτερα μαθήματα.

  • Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (σε συναφή τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ) με προϋπόθεση βέβαια την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής και την ύπαρξη ανάλογου ερευνητικού και εκπαιδευτικού έργου.

  • Σε υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα, υπουργεία, οργανισμούς και κυρίως σε τομείς στατιστικής και πληροφορικής, ΔΕΗ, ΟΤΕ, Μετεωρολογική Υπηρεσία αλλά και στον ιδιωτικό τομέα σε φορείς ή επιχειρήσεις, που σχετίζονται επίσης με τη στατιστική, την πληροφορική (π.χ. εταιρείες τηλεπικοινωνιών, εταιρείες δημοσκοπήσεων).

  • Χρηματοοικονομικά ιδρύματα 

  • Υπολογιστές και ανάπτυξη μεγάλων υπολογιστικών συστημάτων 

  • Ανάπτυξη λογισμικού

  • Εταιρείες υψηλής τεχνολογίας

  • Μετεωρολογία

  • Διαχείριση δεδομένων

  • Δημόσιος τομέας (Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου)

  • Στατιστική

  • Εταιρείες τηλεφωνίας και διαδικτύου

  • Αστρονομία

Προσόντα και Δεξιότητες

Τα τμήματα Μαθηματικών ανήκουν στην κατηγορία Κ.15 (Φυσικομαθηματικές Επιστήμες) της ταξινόμησης επαγγελμάτων Κ.16 και ταιριάζουν στον ερευνητικό, οργανωτικό και πρακτικό τύπο κατά Holland.

Για να ασχοληθεί κάποιος με τη μαθηματική επιστήμη πρέπει να διαθέτει οξύτητα σκέψης και ευστροφία, πρακτικό πνεύμα και υπολογιστική ικανότητα, φαντασία και επινοητικότητα. Αν επιλέξει επαγγελματικά να ασχοληθεί με την εκπαίδευση πρέπει να διακρίνεται από μεταδοτικότητα, κοινωνικότητα και διάθεση συνεργασίας,  γιατί μόνο έτσι θα είναι αποτελεσματικός στη σχολική τάξη. Οι απόφοιτοι αναπτύσσουν μαθηματική σκέψη ώστε να αναζητούν και να επεξεργάζονται μαθηματικά μοντέλα και δυνατότητα επεξεργασίας για την ερμηνεία θεωρητικών και πρακτικών προβλημάτων.

Τα παραπάνω επιτυγχάνονται με δεξιότητες όπως η οξύτητα σκέψης, η ευστροφία, η υπολογιστική ικανότητα. Η διεπιστημονικότητα που προσφέρει η επιστήμη των μαθηματικών οδηγεί σε επαγγελματικές επιλογές που απαιτούνται δεξιότητες όπως η μεταδοτικότητα, η κοινωνικότητα, η συνεργατικότητα και η ευχέρεια χρήσης των νέων τεχνολογιών.

Συναφή Επιστημονικά Τμήματα

  • Στατιστικής

  • Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών

  • Φυσικής