Επιστημών Προσχολικής Αγωγής (Νηπιαγωγών)

Αντικείμενο Tμημάτων 

Τα τμήματα επιστημών προσχολικής εκπαίδευσης έχουν ως στόχο να παρέχουν στους πτυχιούχους τα απαραίτητα εφόδια ώστε να εξασφαλίσουν άρτια επιστημονική κατάρτιση. Τα προγράμματα σπουδών καλλιεργούν και προάγουν τις Παιδαγωγικές Επιστήμες και συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των παιδαγωγικών προβλημάτων. Δημιουργούν ισχυρό υπόβαθρο στις Ανθρωπιστικές επιστήμες και στοχεύει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και ικανοτήτων σε περιοχές των Επιστημών της Εκπαίδευσης. Τα τμήματα επιδιώκουν να αποκτήσουν οι απόφοιτες/οι τις απαραίτητες γνώσεις και ικανότητες ώστε να προάγουν την παιδαγωγική επιστήμη, να προσαρμόζονται στις επιστημονικές και εκπαιδευτικές αλλαγές και να συμβάλλουν με την έρευνα στην εξέλιξη και στις σύγχρονες εφαρμογές της επιστήμης αυτής.Προετοιμάζουν τους φοιτητές για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία αναπτύσσοντας αναστοχαστική ικανότητα όσον αφορά πρακτικές σε ζητήματα που θα παρουσιαστούν στην πορεία τους ως εκπαιδευτικοί. 

Ενδεικτικά Μαθήματα:

Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής, Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή, Αγωγή Υγείας, Παραγωγή και Αξιοποίηση Εκπαιδευτικού Υλικού, Ζητήματα Περιβάλλοντος και Αειφορίας,  Εισαγωγή στις Εικαστικές Τέχνες, Εφαρμοσμένη Στατιστική στην Εκπαίδευση, Διδακτική Μαθηματικών I, Πληροφορική και Εκπαίδευση  – Νέες Τεχνολογίες, Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και τη Διδακτική της Ελληνικής ως Δεύτερης Γλώσσας, Διδακτική των εννοιών των Φυσικών Επιστημών στο Νηπιαγωγείο Ι, Θεατρική Παιδεία, Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης.

Κατευθύνσεις Τμημάτων 

Το τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Αγωγή του ΕΚΠΑ προσφέρει τους παρακάτω τομείς:

  • Ενότητα Παιδαγωγικής

  • Ενότητα Ψυχολογίας

  • Ενότητα Κοινωνιολογίας

  • Ενότητα Μεθοδολογίας

  • Ενότητα Εκπαίδευσης στις Θετικές Επιστήμες

  • Ενότητα Αγωγής στις Τέχνες

  • Ενότητα Γλώσσας, Λογοτεχνίας, Ιστορίας

  • Ενότητα Ξένης Γλώσσας

  • Ενότητα Πρακτικών Ασκήσεων στην Εκπαίδευση και την Έρευνα

  • Θεματικές Εβδομάδες

Στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΑΠΘ λειτουργούν τέσσερις (4) Τομείς:

  • Τομέας Αισθητικής Παιδείας

  • Τομέας Γλώσσας και Ιστορίας

  • Τομέας Παιδαγωγικής

  • Τομέας Ψυχολογίας και Ειδικής Αγωγής

Στο Τμήμα Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία στο Πανεπιστήμιο Πατρών λειτουργούν οι εξής τομείς:

  • Γνωστικής και Διαφορικής Ανάλυσης

  • Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής

  • Κοινωνικής Θεωρίας και Ανάλυσης

Στο Τμήμα Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης τα μαθήματα έχουν διαχωριστεί στις παρακάτω κατηγορίες:

  • Ψυχολογία (Ψ)

  • Παιδαγωγική – ∆ιδακτική (∆)

  • Πολιτισμός και Εκπαίδευση (Π)

  • Θετικές Επιστήμες (Θ)

  • Μεθοδολογία (Μ)

  • Ξένες Γλώσσες (Ξ)

  • Πρόγραμμα Πρακτικής Κατάρτισης (Α)

    Στο τμήμα Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στη Φλώρινα τα μαθήματα έχουν διαχωριστεί στις παρακάτω κατηγορίες:

  • Μεθοδολογία Έρευνας, Ιστορία της Αγωγής και της Εκπαίδευσης, Φιλοσοφία και Φιλοσοφικές Προϋποθέσεις της Αγωγής, Ψυχολογία και Ψυχολογικές Προϋποθέσεις της Αγωγής, Κοινωνικές Επιστήμες και Έρευνα στην Εκπαίδευση, Ειδική Αγωγή, Παιδαγωγική , Γλωσσολογία, Λογοτεχνία, Πληροφορική, Μαθηματικά, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Φυσικές Επιστήμες , Αισθητική Παιδεία, Μουσικοπαιδαγωγική , Κινητική Αγωγή , Παιδιατρική , Διδακτική Μεθοδολογία και Πρακτική Άσκηση, Ξένη Γλώσσα, Θεατρική Αγωγή

Στο τμήμα Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων τα μαθήματα έχουν διαχωριστεί στις παρακάτω κατηγορίες:

  • Παιδαγωγικής

  • Κοινωνικών Επιστημών στην Εκπαίδευση

  • Θετικών Επιστημών και της Διδακτικής του

  • Λόγου, Τέχνης και Εκπαίδευσης

Στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας τα προσφερόμενα μαθήματα χωρίζονται σε πέντε ενότητες, οι οποίες, ωστόσο,συνδέονται μεταξύ τους με κοινές δράσεις και μαθήματα που υιοθετούν διαθεματικές και διεπιστημονικές προσεγγίσεις:

  • Ενότητα παιδαγωγικών μαθημάτων

  • Ενότητα μαθημάτων ψυχολογίας και κοινωνιολογίας

  • Ενότητα ιστορίας, γλώσσας και λογοτεχνίας

  • Ενότητα Θετικών Επιστημών και Τεχνολογίας

  • Ενότητα Τεχνών και Πολιτισμού

Στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης τα προσφερόμενα μαθήματα χωρίζονται σε ενότητες:

  • Παιδαγωγική

  • Διδακτική Μαθησιακών Αντικειμένων & Αναλυτικό Πρόγραμμα

  • Κοινωνικές Επιστήμες & Εκπαίδευση

  • Θετικές Επιστήμες & Εκπαίδευση

  • Ανθρωπιστικές Επιστήμες & Εκπαίδευση

  • Ψυχοπαιδαγωγική Έρευνα

  • Εφαρμοσμένες Τέχνες & Φυσική αγωγή

  • Ξένες γλώσσες

Στο τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής & Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου το ρόγραμμα Σπουδών οργανώνεται γύρω από πέντε (5) επιστημονικά πεδία

  • Παιδαγωγικών Σπουδών και Γενικής Διδακτικής.

  • Ψυχολογίας και Ειδικής Αγωγής.

  • Λογοτεχνίας, Γλώσσας και Πολιτισμού.

  • Κοινωνιολογίας, Οικονομίας, Πολιτικής της Εκπαίδευσης και Σπουδών Φύλου.

  • Διδακτικής Θετικών Επιστημών και Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.).Ψυχολογίας και Ειδικής Αγωγής.

Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών:

    • Ειδική Αγωγή

    • Συμβουλευτική

    • Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας για την Εκπαίδευση

    • Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα

    • Τεχνολογίες Μάθησης -Επιστήμες της Αγωγής

    • Δια Βίου Μάθηση και Ηγεσία στην Εκπαίδευση : Επιστήμες της Αγωγής

    • Εκπαίδευση για την Αειφορία - Επιστήμες της Αγωγής

    • Επιστήμες της Αγωγής: Έρευνα και Πράξη σε μεταβαλλόμενα περιβάλλοντα μάθησης

  • -Επιστήμες της Εκπαίδευσης

    • Καινοτόμες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις σε Πολυπολιτισμικά Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα

    • ΔΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής: Η Διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας

    • ΔΠΜΣ Δημόσιος Λόγος και Ψηφιακά Μέσα

    • ΔΔΠΜΣ Ρητορική, Επιστήμες του Ανθρώπου και Εκπαίδευση

    • ΔΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες, το Περιβάλλον και την Τεχνολογία

    • ΔΔΠΜΣ Δημιουργική Γραφή

    • ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής : Η αξιολόγηση στην Εκπαίδευση και στη Δια Βίου Κατάρτιση

    • Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Αγωγής: Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις στη Προσχολική και Πρώτη Σχολική Ηλικία

    • Επιστήμες του Περιβάλλοντος και Εκπαίδευση για την Αειφορία

    • Επιστήμες της Αγωγής: Δημιουργικά Περιβάλλοντα Μάθησης και Παιχνίδι

    • Επιστήμες της Αγωγής

    • Επιστήμες της Αγωγής : Θεωρία και Εφαρμογές

    • Εφαρμογές της Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση

    • ΔΠΜΣ Ειδική Αγωγή

    • Θρησκεία και Παιδεία

    • Μοντέλα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Εκπαιδευτικών Μονάδων

    • Διδακτική Θετικών Επιστημών και Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση: Διεπιστημονική Προσέγγιση

    • Νέες Μορφές Εκπαίδευσης και Μάθησης

    • Παιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικό

    • Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

Μετεγγραφές :

Τα τμήματα είναι μεταξύ τους αντίστοιχα οπότε δίνεται η δυνατότητα μετεγγραφής.

Επαγγελματική Σταδιοδρομία :

Ο νηπιαγωγός είναι ο επιστήμονας που προετοιμάζεται για να εκπαιδεύσει και να διαπαιδαγωγήσει παιδιά προσχολικής  ηλικίας . . Πρέπει να διαθέτει αυξημένη αγάπη για τα παιδιά, αστείρευτη υπομονή και ζωτικότητα για να ασχολείται μαζί τους και να συμμετέχει ενεργά στις καθημερινές δράσεις που αναπτύσσονται στο πλαίσιο της τάξης. Παράλληλα πρέπει να είναι ευφάνταστος, δημιουργικός και να έχει καλλιτεχνικές τάσεις ώστε να μπορεί να αξιοποιεί αποτελεσματικά αλλά και να ανανεώνει δημιουργικά τα διδακτικά μέσα που προορίζονται για τα παιδιά αυτής της ηλικίας. Ωστόσο, η δουλειά του νηπιαγωγού απαιτεί ιδιαίτερη υπευθυνότητα . 

 

Ο νηπιαγωγός μπορεί να απασχοληθεί:

  • στα νηπιαγωγεία, δημόσια και ιδιωτικά ενώ εάν έχει κάνει μετεκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή μπορεί να εργαστεί και στα νηπιαγωγεία Ειδικής Αγωγής

  • σε βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς

  • σε κέντρα δημιουργικής απασχόλησης παιδιού

  • σε διάφορα ιδρύματα Παιδικής Πρόνοιας (π.χ. “χαμόγελο του παιδιού”,  “παιδικά χωριά SOS” κ.ά.)

  • σε εκδοτικούς οίκους  ως συγγραφείς και επιμελητές βιβλίων που απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Συγκεκριμένα, ο νηπιαγωγός φροντίζει: 

  • να αναπτυχθούν τα νήπια φυσιολογικά, ομαλά και ισόρροπα από πλευράς κινητικής, νοητικής και ψυχικής, να διοχετεύσει δημιουργικά σκέψεις και τα συναισθήματα τους σε επί μέρους δραστηριότητες

  • να συνυπάρχουν αρμονικά στο πλαίσιο της ομάδας, να επικοινωνούν και να συνεργάζονται

  • να έρχονται σε επαφή με τη γνώση, με τη δημιουργία, με τη διασκέδαση και την ψυχαγωγία . Για αυτό και τους μαθαίνει τα πρώτα γράμματα ενώ παράλληλα τα φέρνει σε επαφή με το παιχνίδι και τις διάφορες μορφές τέχνης (το θέατρο, το χορό, τη μουσική κ.ά.)

Προσόντα και Δεξιότητες

Τα τμήματα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής ανήκουν στη Κ14.1/ Εκπαίδευση- Θεωρητικές Επιστήμες και οι απόφοιτοι συγκεντρώνουν χαρακτηριστικά του ερευνητικού, καλλιτεχνικού και κοινωνικού τύπο σύμφωνα με την θεωρία Holland.

Οι απόφοιτοι των τμημάτων πρέπει να διαθέτουν αυξημένη αγάπη για τα παιδιά, αστείρευτη υπομονή και ζωτικότητα για να ασχολούνται μαζί τους και να συμμετέχουν ενεργά στις καθημερινές δράσεις που αναπτύσσονται στο πλαίσιο της τάξης.

Παράλληλα πρέπει να είναι ευφάνταστοι, δημιουργικοί και να έχουν καλλιτεχνικές τάσεις ώστε να μπορούν να αξιοποιούν αποτελεσματικά αλλά και να ανανεώνουν δημιουργικά τα διδακτικά μέσα που προορίζονται για τα παιδιά αυτής της ηλικίας.Χρειάζεται να έχουν κοινωνικές δεξιότητες όπως συναισθηματική νοημοσύνη που σχετίζεται με την αναγνώριση των συναισθημάτων και των αναγκών των παιδιών.

Ωστόσο, η δουλειά του νηπιαγωγού απαιτεί ιδιαίτερη υπευθυνότητα διότι η μικρή ηλικία των παιδιών τα αφήνει εκτεθειμένα σε κινδύνους.

Συναφή Πανεπιστημιακά Τμήματα

  • Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία

  • Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης

  • Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας ΕΚπαίδευσης

  • Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής