Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής

Αντικείμενο Τμημάτων

Τα Τμήματα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής αποσκοπούν στην εμβάθυνση των γνώσεων και δεξιοτήτων που σχετίζονται με τη μελέτη, την ανάλυση και την εφαρμογή δημόσιων πολιτικών, οι οποίες ανταποκρίνονται στις κοινωνικές ανάγκες, προάγουν την κοινωνική ευημερία και αμβλύνουν τις κοινωνικές ανισότητες. Η Κοινωνική Πολιτική, ως διεπιστημονικό και εφαρμοσμένο πεδίο, εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους οι κοινωνίες επιδιώκουν τη διασφάλιση της κοινωνικής δικαιοσύνης και της ισότητας, ενώ η Εκπαιδευτική Πολιτική αναγνωρίζει την Εκπαίδευση ως βασικό θεσμό ανάπτυξης, κοινωνικής συνοχής και δια βίου μάθησης.

Μελετώντας τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ κοινωνικών και εκπαιδευτικών πολιτικών, τα Τμήματα επιδιώκουν να εκπαιδεύσουν επιστήμονες ικανούς να ανταποκριθούν στις σύγχρονες προκλήσεις, προάγοντας τη δια βίου μάθηση, την κοινωνική συνοχή και την αντιμετώπιση κοινωνικών ανισοτήτων. Μέσα από τη διεπιστημονική τους προσέγγιση, αντλούν θεωρητικά και μεθοδολογικά εργαλεία από διάφορους επιστημονικούς κλάδους, στοχεύοντας στη διαμόρφωση δημόσιων πολιτικών που συμβάλλουν στη δημιουργία δίκαιων και προοδευτικών κοινωνιών.

Ενδεικτικά Μαθήματα

Εισαγωγή στην Εκπαιδευτική Πολιτική, Εισαγωγή στην Κοινωνική Πολιτική, Οργάνωση και Θεσμοί Ευρωπαϊκής Ένωσης, Ευρωπαϊκές Εκπαιδευτικές Πολιτικές, Ιστορία της Εκπαίδευσης, Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική, Ατομικά και Κοινωνικά Δικαιώματα, Διαχείριση Εκπαιδευτικών Καινοτομιών, Παιδαγωγικές Θεωρίες και Επιστήμες της Αγωγής, Σχεδιασμός & Αξιολόγηση Κοινωνικής Πολιτικής, Πολιτική Υγείας, Δίκαιο Αλλοδαπών και Μεταναστευτική Πολιτική, Πολιτικές Προστασίας, Φιλοσοφία της Παιδείας, Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, Εκπαιδευτική Ψυχολογία, Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση

Κατευθύνσεις Τμημάτων

Το τμήμα Κοινωνικής & Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου διαχωρίζει το Πρόγραμμα Σπουδών σε δύο Κατευθύνσεις προχωρημένου εξαμήνου: α) Κοινωνικής Πολιτικής και β) Εκπαιδευτικής Πολιτικής

Το τμήμα Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας διαχωρίζει το Πρόγραμμα Σπουδών σε δύο Κατευθύνσεις προχωρημένου εξαμήνου: α) Συνεχούς Εκπαίδευσης και β) Εκπαιδευτικής Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες

Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών

Το Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου προσφέρονται τα παρακάτω μεταπτυχιακά προγράμματα: Εκπαιδευτική Πολιτική: Σχεδιασμός, Ανάπτυξη και Διοίκηση, Κοινωνική Πολιτική, Εκπαίδευση Ανθρώπινο Δυναμικό και Πολιτικές Απασχόλησης, Κοινωνική Καινοτομία και Στρατηγικές Ανάπτυξης/ Social Innovation and Strategies for Development και Πολιτική Ανώτατης Εκπαίδευσης: Θεωρία και Πράξη

Το Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας προσφέρονται τα παρακάτω μεταπτυχιακά προγράμματα: Επιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση Ενηλίκων και Ειδική Αγωγή, Επιστήμες της Αγωγής: Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση, Επιστήμες της Αγωγής: Εφαρμογές Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση, Επιστήμες των Διαταραχών της Επικοινωνίας και Διοίκηση και Ηγεσία στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Διά Βίου Μάθησης.

Μετεγγραφές

Υπάρχει αντιστοιχία μετεγγραφής μεταξύ των τμημάτων

Επαγγελματική Σταδιοδρομία

Οι απόφοιτοι του Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου έχουν τη δυνατότητα να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά σε ένα ευρύ φάσμα φορέων του δημόσιου, ιδιωτικού και τρίτου τομέα. Μπορούν να εργαστούν ως επιστημονικά ή/και διοικητικά στελέχη σε οργανισμούς που σχεδιάζουν, υλοποιούν και αξιολογούν κοινωνικές και εκπαιδευτικές πολιτικές, σε Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, καθώς και σε φορείς κοινωνικών προγραμμάτων για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και την κοινωνική επανένταξη. Επιπλέον, μπορούν να αναλάβουν ρόλους σχεδιαστών και εκπαιδευτών επιμορφωτικών προγραμμάτων για εκπαιδευτικούς, όπως και εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του κλάδου κοινωνικών επιστημών ΠΕ78. Μπορούν να εργαστούν ως εκπαιδευτές ενηλίκων, με απευθείας πιστοποίηση της εκπαιδευτικής τους επάρκειας, σύμφωνα με το άρθρο 67 του Ν. 4386/2016. Παράλληλα, έχουν τη δυνατότητα να αναλάβουν τον σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, καθώς και την υλοποίηση εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών για ειδικές ομάδες πληθυσμού. Επιπλέον, μπορούν να συνεισφέρουν σε φορείς που παρέχουν άτυπες ή μη τυπικές μορφές εκπαίδευσης, προγράμματα ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης, συνδυάζοντας εκπαιδευτικές και κοινωνικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της συμμετοχής και της ένταξης σε διάφορα κοινωνικά πλαίσια.

Οι απόφοιτοι της κατεύθυνσης «Συνεχούς Εκπαίδευσης» του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας διαθέτουν εξειδικευμένες επιστημονικές γνώσεις που τους επιτρέπουν να απασχοληθούν στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, είτε αυτόνομα είτε σε συνεργασία με άλλους επιστήμονες. Σύμφωνα με τον Νόμο 3699/2008, έχουν τα τυπικά προσόντα για διορισμό στον εισαγωγικό βαθμό του κλάδου ΠΕ72 (Εκπαιδευτικών Ενηλίκων). Η επαγγελματική τους δραστηριότητα περιλαμβάνει τη μελέτη, τον σχεδιασμό, τη δόμηση, την υλοποίηση και την αξιολόγηση προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης ενηλίκων, καθώς και τον επαγγελματικό προσανατολισμό τους. Μπορούν να εργαστούν ως υπεύθυνοι ή σύμβουλοι εκπαίδευσης και κατάρτισης, σύμβουλοι απασχόλησης και σταδιοδρομίας, αξιοποιώντας τις εξειδικευμένες γνώσεις τους σε διάφορους φορείς. Ειδικότερα, έχουν τη δυνατότητα να απασχοληθούν σε υπηρεσίες υπουργείων και οργανισμών που ασχολούνται με τη Δια Βίου Μάθηση, σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης ενηλίκων, όπως Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ) και Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων, καθώς και σε οργανισμούς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ή μη κυβερνητικές οργανώσεις που εστιάζουν στον επαγγελματικό προσανατολισμό, την απασχόληση και την κοινωνική ένταξη ευπαθών ομάδων. Επιπλέον, μπορούν να εργαστούν σε Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) και σε έργα σχεδιασμού και υλοποίησης επιχειρησιακών προγραμμάτων για την εκπαίδευση και κατάρτιση ενηλίκων, με έμφαση στις νέες τεχνολογίες.

Τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων της κατεύθυνσης «Εκπαίδευση Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες» έχουν κατοχυρωθεί μέσω του Νόμου 3699/2008 (ΦΕΚ 199/2-10-2008) «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες». Οι απόφοιτοι αυτής της κατεύθυνσης διαθέτουν τα τυπικά προσόντα για διορισμό στον εισαγωγικό βαθμό του συνιστώμενου κλάδου ΠΕ 71 (Δασκάλων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης).

Επιπλέον, οι απόφοιτοι του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής εντάσσονται στον κλάδο ΠΕ78 Κοινωνικών Επιστημών.

Προσόντα και Δεξιότητες

Τα Τμήματα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής κατατάσσονται στις κατηγορίες Κ13.2 (Επιστήμες Κοινωνικής Πρόνοιας και Φροντίδας), Κ14.1 (Θεωρητικές Επιστήμες και Παιδαγωγική) και Κ14.3 (Κοινωνικές και Πολιτικές Επιστήμες), σύμφωνα με την ταξινόμηση επαγγελμάτων Κ.16. Οι απόφοιτοί τους διαθέτουν χαρακτηριστικά πρακτικού, ερευνητικού και κοινωνικού τύπου, όπως περιγράφει η θεωρία του Holland. Για την αποτελεσματική ανταπόκριση στον ρόλο τους, χρειάζονται ισχυρές αναλυτικές, κριτικές και συνθετικές ικανότητες, ώστε να μπορούν να εντοπίζουν και να εξετάζουν σε βάθος τα κοινωνικά φαινόμενα. Η ερευνητική διάθεση και το διαρκές ενδιαφέρον για τη μελέτη των κοινωνικών φαινομένων, των δομών και των τάσεων της κοινωνίας αποτελούν σημαντικά πλεονεκτήματα.

Παράλληλα, απαιτείται να επιδεικνύουν υψηλό επίπεδο ευαισθησίας, ανθρωπιστικό πνεύμα, υπομονή και επιμονή, καθώς οι απαιτήσεις του έργου τους είναι πολύπλοκες και συχνά απαιτητικές. Η φύση της αποστολής τους, ως λειτούργημα, προϋποθέτει προσοχή, μεθοδικότητα και υπευθυνότητα. Επίσης, η επικοινωνιακή τους ικανότητα είναι ουσιαστική, καθώς τους επιτρέπει να εμπνέουν και να επηρεάζουν θετικά τους ανθρώπους. Τέλος, είναι απαραίτητο να έχουν βαθιά ανθρωπιστικά συναισθήματα, που τους ωθούν να δείχνουν γνήσιο σεβασμό και ενδιαφέρον για κάθε άτομο, ενώ παράλληλα αποδέχονται και σέβονται τη μοναδικότητα και τη διαφορετικότητα κάθε προσωπικότητας.

Συναφή Πανεπιστημιακά Τμήματα

  • Κοινωνικής Πολιτικής

  • Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής

  • Κοινωνικής Εργασίας